Schouderblessures

Het schoudergewricht bestaat uit een aantal gewrichten, waarbij in alle richtingen grote en gecombineerde beweging mogelijk is. Voor het dagelijks leven en sporten is dit erg functioneel. Aangezien de kop van het schoudergwrciht veel groter is dan de kom van het gewricht zijn er er vele spieren en banden rondom het gewricht om deze te stabiliseren. De grote bewegelijkheid van de schouder in combinatie met de vele spieren, pezen en banden maakt de schouder ook kwetsbaar voor vele verschillende blessures. Pijnklachten van de schouder komen veel voor en kunnen erg beperkend zijn in dagelijks handelen en sport.

Door de complexiteit van de schouder is goede diagnostiek voor een grote uitdaging, de sportfysiotherapeut is sterk in het achterhalen van de oorzaak van de klachten en het behandelen hiervan.

• Schouderblessures
Inklemming

Hierbij spreken we van een impingement (inklemming). Het schoudergewricht bestaat uit de kop en de kom met aan de achterzijde het schouderblad. Het uiteinde van het schouderblad vormt boven de kop en de kom het ‘dakje’ van het schoudergewricht. Onder dit ‘schouderdakje’ loopt een belangrijke schouderspier (m.supraspinatus) welke bij schade of irritatie kan toenemen in volume. Aangezien de ruimte onder het ‘schouderdakje’ maar minimaal is kan deze spier het heffen van de schouder in de klem komen te zitten onder het ‘schouderdakje’, hierbij spreken we dan van een impingment of inklemming. Deze bewegingen kunnen dan uiterst pijnlijk zijn. Samen met de m.supraspinatus ligt de slijmbeurs onder het ‘schouderdakje’, deze slijmbeurs kan door overmatige druk ook toenemen in volume met hetzelde gevolg, een impingement.

Oorzaken impingement:

• Schade of irritatie van de schoudersspieren en/of pezen
  • Toename van volume van de slijmbeurs
  • Verminderde stabiliteit van de schouder, waardoor overmatige bewegingen in de schouder
    • Spieren en pezen worden overbelast en nemen toe in volume
    • Spieren of pezen kunnen door de ruime bewegingen inklemmen in het gewicht
  • Verminderde struring van de spieren rondom het schouderblad (zie schouderbladklachten)

De behandeling van impingement klachten hangt af van de oorzaak, deze moet eerst goed worden achterhaal. Veelal zal de behandeling een combinatie zijn van een aantal behandelmethoden;

• Mobilisaties van het schoudergewricht, de ribben en nek/borstwervels
  • Oefentherapie gericht op de aangedane spieren, coordinatie, kracht en stabiliteit
  • Dry needling, gericht op de pijnpunten rondom de schouder
  • Stabiliteitstraining
  • Massage en medical taping
Schouderbladklachten

Het schouderblad is een belangrijk botstuk tijdens het bewegen en stabiliseren van het schoudergewricht. Tijdens alle bewegingen van de schouder moet het schouderblad ritmisch meebewegen om alle bewegingen gecontroleerd, gestabiliseerd en zonder problemen te laten verlopen. Een groot aantal spieren rondom het schouderblad maken dit mogelijk. Indien de spieren van het schouderblad niet goed functioneren, geirriteerd of beschadigd raken kan dit grote gevolgen hebben voor de functie van de schouder.

Klachten die kunnen ontstaan door foutief bewegen van het schouderblad;

• Pijnklachten in de nek en schouder door overbelasting van spieren
  • Inklemming van de schouderspieren of slijmbeurs (zie inklemming)
  • Instabiliteit van de schouder (zie instabiliteit)
  • Pijn tijdens bewegen van de schouder, met name bij sportactiviteiten
  • Veranderde stand van het schouderblad in rust en beweging

• Oefentherapie ter verbetering van stabiliteit en coördinatie van de schouderblad spieren
  • Opheffen van beperkingen in de bewegingen van de wervelkolom en ribben
  • Houdingsverbetering
  • Dry needling (afname pijnpunten die zijn ontstaan)

Een peesirritatie van de schouder kom erg veel voor, klachten kunnen zich presenteren in jonge sporters tot de oudere persoon, sporter of niet-sporter. Klachten treden veelal op tussen het de 40-60 jaar. Dit heeft voornamelijk te maken met een afname van belastbaarheid van de schouder en hormoonvaranderingen in het lichaam (voornamelijk bij vrouwen). De oorzaak van deze klachten zijn erg divers en dan ook een uitdaging om te achterhalen. Uitgebreide en gerichte diagnostiek is dan ook een must.

Oorzaken van een peesirritatie in de schouder;

• Val op de schouder
  • (Langdurige) overbelasting
  • Leeftijsgerelateerd
  • Foutief bewegen schouderblad (zie schouderbladklachten)
  • Instabiliteit (zie instabiliteit)
  • Verminderde mobiliteit nekgwricht, schoudergewricht en/ of ribben
Frozen shoulder

Bij een frozen shoulder (bevroren schoucer)  is er vaak een ontsteking of irritatie van het kapsel van het schoudergewricht. Het kapsel wordt dik en trekt aan waardoor de ruimte voor beweging van de bovenarm afneemt. De aandoening kan zich aan één schouder voordoen of zich ook naar de andere schouder uitbreiden.

Er zijn indicaties en risico’s factoren die de kans op een ‘frozen shoulder’ kunnen vergroten;

• Voornamelijk vrouwen, tussen 40-70 jaar
  • Diabetes of schildklierproblemen, hartaandoeningen,
  • Eerder schouderletsel/operatie na schouder- of bovenarmbreuk waardoor het kapsel is gaan ontsteken
  • Auto immuunziekten,
  • Immobilisatie, bij een eerder ontstaande impingement klacht waarbij de m. supraspinatus en de bursae onstoken zijn geraakt. Die ontsteking kan zijn overgedragen aan het kapsel.

De pijn die samengaat met een frozen shoulder, kan zeurend zijn en/of stekend. De pijn kan continu zijn of aanvalsgewijs (vooral ’s nachts) optreden en bevindt zich aan de buitenkant van de schouder en vaak in de bovenarm. De schouder kan niet goed bewogen worden, ook niet als een ander dit probeert. Dit laat zich vooral voelen bij activiteiten als aan- en uitkleden, als u iets uit een hoge kast wilt pakken en bij autorijden.

Symptomen fases Frozen Shoulder:
Pijnlijke stadium (freezing), duur 2-9 maand
– Scherpe pijn bij bewegen, toenemende pijn in rust, ook ’s nacht
– Pijn is moeilijk te lokaliseren
– Toenemende stijfheid, afnemende bewegeijkheid
– Spierspasmen

Adhesieve stadium (frozen), duur 4 tot 12 maand
– Minder pijn bij beweging en in rust
– Maximale stijfheid, extreem beperkte bewegelijkheid
– Vervelend gevoel bij maximale bewegingsuitslag

Herstel stadium (thawing), duur 5 tot 16 maand.
– Afnemende pijn
– Afnemende stijfheid, toenemende bewegelijkheid
– Herstel is spontaan, maar vaak incompleet

De behandeling richt zich meer op het behoud van de beweeglijkheid van de schouder, het proces zal zijn fases moeten doorlopen maar door fysiotherapie kan de mobiliteit zo optimaal mogelijk gehouden worden. Daarnaast ontstaan vele pijnpunten rondom de schouder, welke middels triggerpoint behandeling en dry needling goed kunnen worden bestreden.

Instabiliteit

De schouder is het meest beweegbare gewricht van het lichaam. Het gewricht bestaat uit een kop en een kom, waarin de schouder beweegt. De kom van de schouder is aanzienlijk kleiner dan de kop, om de kop goed in de kom te houden liggen er vele spieren, pezen,  gewrichtsbanden en kaspel rondom het gewricht.

Door een trauma kan het zijn dat je schouder toch uit de kom raken (luxatie),  of de kop kan gedeeltelijk uit de kom raken (subluxatie). Door deze luxatie kunnen de stabiliteitsspieren rondom je schouder (Rotator cuff spieren) of dat je gewrichtskapsel en gewrichtsbanden beschadigd raken. Deze beschadiging zorgt ervoor dat de banden en het kapsel (meestal voorzijde schouder) uitgerekt worden. Door de verrekking van deze structuren kan de kop niet meer goed worden gestabilieerd in de kom en zorgt bij bewegen voor pijnklachten of instabilteit in de schouder.

Echter kan het erfelijk bepaald zijn dat bepaalde banden of kapsels minder sterk zijn, ook hierbij kan sportfysiotherapie goed helpen.

Tijdens de behandeling zal voornamelijk aandacht besteed worden aan het herwinnen van de stabiliteit van de schouder, door;

• Training van de stabiliserende spieren rondom de schouder
  • Training van de schouderbladspieren
  • Behandeling van pijnpunten die zijn ontstaan
  • Medical taping ter stabilisatie van de schouder (beginfase)
Slijmbeurs

Rondom elk gewricht van het lichaam waar wrijving ontstaat liggen één of meerdere slijmbeursen. Slijmbeursen zijn zakjes met gewrichtsvloeistof welke vrijkomt tijdens beweging om botstructuren en pezen pijnvrij langs elkaar te kunnen laten bewegen. Indien een slijnmbeurs geïrriteerd raakt zal deze toenemen in volume en in veel gevallen voor pijnklachten zorgen. De belangrijkse slijmbeurs van de schouder ligt onder het ‘schouderdakje’ (zie inklemming). Indien deze slijmbeurs toeneemt in volume kan dit voor een inklemming tot gevolg hebben tijdens beweging, dit kan erg pijnlijk zijn.

Een slijmbeurs ontsteking ontstaat nooit uit zichzelf, er moet een reden zijn voor overprikkeling van de slijmbeurs, het lokaal behandelen van de slijmbeurs heeft dan ook in de meeste gevallen niet het gewenste resultaat. De oorzaak moet worden achterhaald en worden behandeld.

Mogelijke oorzaken zijn;

• Overbelasting van de schouder, waardoor verdikking schouderspieren
  • Foutieve bewegingen van het schouderblad
  • Veel vallen op de schouder (bv keepers)
  • Instabiliteit van het schoudergewricht
  • Vermirde bewegelijkheid van de nek, schouder, ribben of borstwervels

Bij Neil terecht gekomen met een hardnekkige blessure in mijn arm. Het botvlies en de pees bij mijn elleboog bleken fors geirriteerd. Door een goede diagnose, de kundige behandelingen (geen pretje) en oefeningen thuis ben ik eindelijk van mijn klachten af!

Christiaan Eleveld
Christiaan EleveldFitness & Voetbal

Na een zware enkelblessure heb ik zaterdag voor het eerst weer een wedstrijd kunnen voetballen na 4 maanden. Dit dankzij Fysio2Fit! Dankzij de goede behandelingen en trainingen sta ik weer op het veld zonder pijn!

Berber Hokwerda
Berber HokwerdaVoetbalster vv Winsum Vrouwen 1

Een half jaar geleden heb ik een zware operatie aan mijn enkelbanden gehad na veel blessureleed aan mijn enkel. Door de sportgerichte behandelingen bij Fysio2Fit kan ik na 2 jaren eindelijk weer op niveau voetballen bij vv Winsum 1!

Joshua van Dijk
Joshua van DijkVoetballer vv Winsum 1

Met volleyballen gestopt na 2 jaren aanhoudende knieklachten. Fysiotherapie heeft mij voorheen niet geholpen. Door Neil zijn behandelingen zijn mijn knieën veel sterker geworden en kan ik alles weer doen zonder pijnklachten! Ik ga nu Hockeyen, zin in!

Carlijn Engelsman
Carlijn EngelsmanVolleybal/Hockey

Na 4 jaar een 10 banenkaart te hebben gehad bij fysiotherapeuten voor rugklachten ben ik terecht gekomen bij Fysio2Fit. Hier wisten ze snel waar mijn pijnklachten vandaan kwamen en zijn we gericht aan de slag gegaan. Door zijn eveneens gerichte rek oefeningen icm de fysiotherapie kan ik weer eindelijk bewegen zonder rugklachten.

Nico de Vries
Nico de VriesFutsal Winsum

Ik begon het tennisseizoen erg ongelukkig met een peesirritatie in mijn schouder. Geen competitie dacht ik… Echter met de behandelingen van Neil en de oefeningen kon ik 6 weken later weer tennissen en heb zelfs 3 competitiewedstrijden gespeeld!

Manon van Olst
Manon van OlstTennister, TC Winsum