Ga naar de inhoud

Vanaf 22 juli t/m 1 sept hebben wij een zomerrooster, check de updates Meer info

Rugklachten

Deskundige begeleiding voor een gezonde rug

Beweeg vrij zonder rugklachten

Rugklachten zijn de meest voorkomende klachten van het menselijk lichaam. De rug is een stevig bouwwerk van botstukken, banden, spieren en pezen die belangrijk zijn voor onze stabiliteit. De lage rug is samen met het bekken het fundament van ons lichaam. Aan de andere kant moet er genoeg beweging zijn om onze dagelijkse activiteiten goed te kunnen uitvoeren.

Overbelasting, stress of inactiviteit

Vaak treedt er door middel van overbelasting, stress of inactiviteit (pijn)klachten op in de rug.
Wanneer u last krijgt van uw rug moet het met 3-5 dagen weer overgaan. Mochten de klachten blijven aanhouden kunt u een afspraak maken met de fysiotherapeut voor een onderzoek en behandeling.

Veelvoorkomende klachten zijn:
  • Hernia
  • Spit of lumbago (spierklachten)
  • Klachten/ beperkingen van een facet/ ruggewervel
  • Geïrriteerde tussenwervelschijf
  • Spierspanning of triggerpoints in de lage rug
  • Artrose van de wervelkolom

Spit/spierklachten

Bij “spit” is er sprake van plotselinge, scherpe pijn in de lage rugregio die kan optreden bij het maken van een beweging zoals bukken en tillen. De pijn kan een gevolg zijn van hoge spierspanning of een spierverrekking. De klachten kunnen enkele dagen aanhouden en zullen daarna langzaam verbeteren. De snelheid van herstel is afhankelijk van de mobiliteit van de lage rug en het bekken, leeftijd en de dagelijkse belasting van de rug.

Symptomen die vaak voorkomen:
  • scherpe pijn bij specifieke bewegingen
  • Uitstraling naar het bovenbeen
  • Zeurende pijn in rust
  • Stijf gevoel in de lage rug
  • Moeite met bukken en rechtop staan
  • Advies ten aanzien van belasting en belastbaarheid
  • Rekoefeningen
  • Mobilisatietechnieken voor verbetering van de mobiliteit van de lage rug
  • Detonisatietechnieken zoals dry needling kunnen in sommige gevallen helpen

Hernia

Onze rug is opgebouwd uit wervels en tussen elke wervel ligt een tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf is opgebouwd uit een harde ring van vezels met een zachte kern van binnen. Wanneer deze buitenste laag van vezels op een plek niet sterk genoeg is, kan het gebeuren dat de zachte kern op deze plek uitstulpt en tegen de zenuwbaan aanduwt. Dit geeft uitstralende klachten in het verlengde van deze zenuw en kan bijvoorbeeld tintelingen in de tenen geven.

Symptomen die vaak voorkomen:
  • Scherpe/schietende pijn bij bepaalde bewegingen of tijdens hoesten, niezen en/of persen
  • Uitstralende klachten in één been, zoals tintelingen of een doof gevoel
  • Krachtverlies in het been
Behandelmethoden
  • Conservatief; zonder operatie:
    • Versterking van de spieren
    • Toename van stabiliteit van het bekken en de lage rug
    • Oefeningen voor mobiliteit
    • Advies ten aanzien van belasting en belastbaarheid
  • Operatief:
    • Na de operatie zal op geleide van pijn gewerkt worden aan toename van kracht, mobiliteit en stabiliteit
    • Advies tijdens de revalidatie

Instabiliteit

Wanneer de kleine spiertjes langs je wervelkolom onvoldoende functioneren, kan dit leiden tot een toename van spierspanning van de grote uitvoerende spieren. Op langere termijn kan dit leiden tot pijn, spierzwakte en beperking in mobiliteit. Dit kan ontstaan door degeneratieve veranderingen aan de wervelkolom, afname van spierkracht of weinig controle van de fijne bewegingen in de rug.

• Pijnklachten in de rug
  • Mobiliteitsbeperking
  • Coördinatieproblemen
  • Krachtoefeningen
  • Verbetering van balans
  • Houdingscorrectie en bewustwording van de stand van de wervelkolom
  • Training van de coördinatie van de rug

Kom van je klachten af

Maak een afspraak

Voorkom dat klachten erger worden en laat ze snel checken door een van onze ervaren fysiotherapeuten. Neem nu contact met ons op om een afspraak te plannen en werk samen met ons aan een oplossing voor jouw klachten. Door tijdig professionele hulp in te schakelen, kunnen we samen verdere complicaties voorkomen. Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak.