Onderbeenblessures

Klachten aan het onderbeen komen veel voor bij sporters. Hierbij kan het een irritatie zijn van verschillende structuren of een scheuring van bepaalde pezen/spieren. Loop vooral niet te lang door met deze klachten en zorg dat u tijdig wordt behandeld.

Klachten in het onderbeen waarbij de fysiotherapeut u goed bij kan helpen:

• Scheenbeenklachten
  • Achillespeesirritatie
  • Achillespees scheuringen
  • Kuitblessures
  • Peesirritaties
  • Onderbeenblessures
Scheenbeen

Klachten van het scheenbeen komen veel voor bij sporten waarbij veel wordt hardgelopen. Aan de binnenzijde van het scheenbeen ligt het scheenbeenvlies, aan dit beenvlies hechten de diepe kuitspieren vast. Indien het scheenbeenvlies overblast raakt kan dit voor veel pijn en ongemak zorgen tijdens sport en dagelijks functioneren. We spreken dan van scheenbeenvliesontsteking, shin splints of MTSS  ofwel het mediale tibiale stress syndrome. Mediaal (binnenzijde) tibiaal (scheenbeen) stress (overmatige spanning) syndrome (aandoening) geeft al aan dat er teveel spanning op het beenvlies ontstaat of is ontstaan.

Tijdens MTSS ontstaat er een actieve irritatie, soms ontsteking van het beenvlies welke bij hardlopen veelal veel pijn oplevert en sporten in veel gevallen niet mogelijk is. Rust en gerichte oefeningen is in eerste instantie de enige oplossing bij deze hardnekkinge klachten. Het herstel kan soms maanden tot een jaar duren. Indien slecht met de klachten omgegaan wordt kunnen klachten toenemen of jaren aanhouden, raadpleeg dus tijdig de sportfysiotherapeut!

Is een irritatie van het scheenbeenvlies. Klachten uiten zich aan de binnenzijde van het onderbeen. Hierbij kan het been warm en pijnlijk aanvoelen. Dit komt door de ontsteking die actief is. De klachten kunnen veroorzaak worden door verkeerd schoeisel of te langdurige belasting op de onderbenen.

• Oefentherapie kuitspieren en voetspieren
  • Dry needling kuitspieren
  • Massage kuit en onderbeenspieren
  • Podologie (slechte voetenstand is de grootste risicofactor)
Kuit

De kuitspier is een verzamelnaam voor een groep spieren die zich aan de achterzijde van het onderbeen bevindt.Een zweepslag, ook wel coup de fouet genoemd, is een scheur in een spier. De blessure kan zich in iedere spier voordoen, maar wordt meestal in de kuit aangetroffen. Men ervaart een felle en plotselinge pijnscheut, vergelijkbaar met een letterlijke zweepslag.

De hersteltijd van de scheuring in de kuit is afhankelijk van de hoeveelheid vezels die zijn beschadigd, de leeftijd, fitheid en revalidatie van de blessure. De gemiddelde hersteltijd is 6 weken.

In de beginfase kan met sporttape door de sportfysiotherapeut de kuit perfect worden ondersteund, wat het herstel zal bevorderen en het lopen vergemakkelijkt.

• Rekkingen
  • Gericht oefentherapie om de spier optimaal te belasten en te versterken

Door langdurige (over)belasting kunnen verschillende pezen rondom de enkel en de voet geïrriteerd raken. Klachten ontstaan veelal geleidelijk zonder duidelijke ontstaansmoment of na een het (te snel) hervatten van sport na een enkelblessure. Indien er sprake is van een foutieve voetbelasting of verminderde mobiliteit van de enkel kunnen deze klachten tevens ontstaan.

Met sportfysiotherapie is deze lastige klacht te behandelen. De oorzaak van de klacht wordt eerst in kaart gebracht. In sommige gevallen kan worden gekozen voor het maken van een echo. Tijdens de behandeling zijn verschillende behandeltechnieken mogelijk:

• Oefentherapie
  • Rekkingen
  • Massage
  • Dry needling
Achillespees irritatie

Er zijn drie gradaties bij achillespees irritatie

• Graad 1: reactieve pees, de pees geeft alleen pijnklachten na belasting en zakt daarna weer weg, het weefsel is nog niet beschadigd
  • Graad 2: dysrepair, de pees hersteld na belasting niet volledig en pijn in ook in dagelijkse activiteiten voetbaar, een deel van het weefsel is aangedaan
  • Graad 3: degeneratie, de kwaliteit van de pees is fors aangedaan, het grootste deel van de pees is beschadigd/ kwalitatief slecht.

Een irritatie van de achillespees ontstaat veelal geleidelijk zonder duidelijk aantoonbare oorzaak. Door langdurige overbelasting, verkeerde belasting of na een andere blessure wordt de achillespees geleidelijk aan overprikkeld. Deze overbelasting wordt in het begin niet gevoeld en komt langzaam op. Indien klachten eenmaal aanwezig zijn is het een uitdaging om de klachten weer op te lossen.

Loop dus niet te lang door met deze klachten en vraag om advies van de sportfysiotherapeut!

Een goede analyse van de oorzaak van de klachten is van belang, meestal zijn klachten de oorzaak van ongeschikt schoeisel, voetenstand, type belasting en verminderde bewegelijkheid van kuit of enkel.

De gemiddelde hersteltijd is 6-12 weken, alleen rust lost de klachten helaas niet op.

• Gerichte oefeningen
  • Dry needling
  • Massage
Achillespees scheur

Een scheuring van de achillespees komt helaas regelmatig voor bij sporters, de blessure ontstaat altijd tijdens een korte, snelle beweging. Tijdens het ontstaan van de blessure heeft de sporter het gevoel alsof er hard tegen zijn hak wordt aangeschopt en een forse plop kan worden gehoord.

Er zijn 3 gradaties van een scheuring:

• Graad 1:  is een lichte scheur (10%) en hersteld relatief snel, gemiddeld 6 weken
  • Graad 2: de pees of spier van 10% tot 50% afgescheurd, herstel gemiddeld 12 weken
  • Graad 3: de pees of spier volledig afgescheurd, er kan worden gekozen om de pees operatief te laten herstellen of zonder operatie te laten genezen

Operatie

Na de operatie krijgt u 2 weken gips en moet u na het gips 4 weken met krukken en een hakverhoging in de schoen lopen. Na het verwijderen van het gips kunt u het beste zo snel mogelijk beginnen met sportfysiotherapie voor een zo goed en snel mogelijk herstel. De gehele revalidatie totaan volledige sportbelasting duurt 6-12 maanden.

Conservatief (geen operatie)

In overleg met de patiënt kan worden gekozen de achillespees niet te opereren, de uitkomsten op lange termijn lijken hetzelfde effect te hebben. Echter na een operatie zultu weer iets eerder goed kunnen functioneren in de beginfase. Tijdens het conservatieve beleid krijgt u een shcoen/spalk met waarbij de achillespees in verkorte stand wordt gezet, wekelijks wordt de voet meer in strekking geplaatst. Zodoende kan de achillespees weer goed aangroeien. De schoen moet gemiddeld 10 weken worden gedragen. Het advies is om in deze fase alvast te starten met sportfysiotherapie, maar zeker na het verwijderen van de schoen zo snel mogelijk! Hersteltijd 6-12 maanden tot volledige sportbelasting.

Bij Neil terecht gekomen met een hardnekkige blessure in mijn arm. Het botvlies en de pees bij mijn elleboog bleken fors geirriteerd. Door een goede diagnose, de kundige behandelingen (geen pretje) en oefeningen thuis ben ik eindelijk van mijn klachten af!

Christiaan Eleveld
Christiaan EleveldFitness & Voetbal

Na een zware enkelblessure heb ik zaterdag voor het eerst weer een wedstrijd kunnen voetballen na 4 maanden. Dit dankzij Fysio2Fit! Dankzij de goede behandelingen en trainingen sta ik weer op het veld zonder pijn!

Berber Hokwerda
Berber HokwerdaVoetbalster vv Winsum Vrouwen 1

Een half jaar geleden heb ik een zware operatie aan mijn enkelbanden gehad na veel blessureleed aan mijn enkel. Door de sportgerichte behandelingen bij Fysio2Fit kan ik na 2 jaren eindelijk weer op niveau voetballen bij vv Winsum 1!

Joshua van Dijk
Joshua van DijkVoetballer vv Winsum 1

Met volleyballen gestopt na 2 jaren aanhoudende knieklachten. Fysiotherapie heeft mij voorheen niet geholpen. Door Neil zijn behandelingen zijn mijn knieën veel sterker geworden en kan ik alles weer doen zonder pijnklachten! Ik ga nu Hockeyen, zin in!

Carlijn Engelsman
Carlijn EngelsmanVolleybal/Hockey

Na 4 jaar een 10 banenkaart te hebben gehad bij fysiotherapeuten voor rugklachten ben ik terecht gekomen bij Fysio2Fit. Hier wisten ze snel waar mijn pijnklachten vandaan kwamen en zijn we gericht aan de slag gegaan. Door zijn eveneens gerichte rek oefeningen icm de fysiotherapie kan ik weer eindelijk bewegen zonder rugklachten.

Nico de Vries
Nico de VriesFutsal Winsum

Ik begon het tennisseizoen erg ongelukkig met een peesirritatie in mijn schouder. Geen competitie dacht ik… Echter met de behandelingen van Neil en de oefeningen kon ik 6 weken later weer tennissen en heb zelfs 3 competitiewedstrijden gespeeld!

Manon van Olst
Manon van OlstTennister, TC Winsum