Bekkenfysiotherapie

De bekkenbodem

De bekkenbodem bestaat onder andere uit spieren en heeft drie functies, namelijk ondersteunen (van blaas, baarmoeder en darm), openen en sluiten. De bekkenbodemspieren kunnen te zwak of juist te gespannen zijn. Ook kan het zijn dat de bekkenbodemspieren niet op de goede manier of op het juiste moment functioneren, waardoor klachten optreden.

De spieren van lage rug, buik en bekken spelen een rol bij houding en bewegen. Daarnaast hebben deze spieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten.

De klachten

De Bekkenfysiotherapeut houdt zich bezig met preventie en met voorlichten, coachen, en begeleiden en behandelen van vrouwen, mannen en kinderen met onderstaande klachten:

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting (stress-incontinentie) Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/ of ontlasten, veel te vaak plassen (urge-incontinentie)
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting
  • Verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of bij de geslachtsdelen
  • Seksuele problematiek, gerelateerd aan functiestoornissen van de bekkenbodem
  • Pre-en postoperatief bij chirurgische interventies in de onderbuik(gynaecologische, urologische en colorectale operaties)
  • Bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • Bij gezonde zwangeren is de begeleiding met name gericht op preventie van bekkenpijn en bekkenbodemdysfuncties: in de groep Zwangerfit en Mamafit of individueel.
  • Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap en bevalling.
  • Zindelijkheidsproblematiek en functionele klachten bij kinderen : zie ‘folders’

Deze klachten kunnen bijvoorbeeld ontstaan na een bevalling, in de overgang, na meerdere blaasontstekingen of na een grote buik operatie zoals het verwijderen van de baarmoeder of prostaat. Soms hangen de klachten samen met medicijngebruik, met andere ziekten of met psychische factoren, zoals verdriet, onderdrukte emoties of spanningen. Soms is de oorzaak onduidelijk.

Diagnostiek en behandeling

De bekkenfysiotherapeut vraagt eerst wat uw klachten zijn door middel van het afnemen van een vragenlijst. Hierna geeft de bekkenfysiotherapeut uitleg over de ligging en de functie van de bekkenbodemspieren, de functie van de blaas en de darm en de samenwerking tussen de bekkenbodemspieren en de blaas, de darm en het seksueel functioneren.

Om diagnostiek en behandeling te ondersteunen zouden wij gebruik kunnen maken van

inwendige technieken, uiteraard gaat dit altijd in overleg. Zo kan veilig en pijnloos, de functie van de bekkenbodem zowel voor u als de bekkenfysiotherapeut zichtbaar gemaakt worden op een scherm. Hierdoor wordt u zich meer bewust van het gebruik van deze spieren.

Technieken die wij kunnen inzetten;

• Maple (MFB)
  • Uroflow