Ga naar de inhoud

Fysio2Fit opent nieuwe vestiging in Uithuizen! Bezoek de pagina

Onderbeenblessure

Deskundige begeleiding voor een gezonde kniefunctie

Beweeg vrij zonder onderbeenklachten

Onderbeen blessures komen veel voor bij sporters. Hierbij kan het een irritatie zijn van verschillende structuren of een scheuring van bepaalde pezen/spieren. Loop vooral niet te lang door met deze klachten en zorg dat u tijdig wordt behandeld.

Klachten waar de fysiotherapeut goed bij kan helpen
  • Scheenbeenklachten
  • Achillespeesirritatie
  • Achillespees scheuringen
  • Kuitblessures
  • Peesirritaties

Scheenbeenklachten

Klachten van het scheenbeen komen veel voor bij sporten waarbij veel wordt hardgelopen. Aan de binnenzijde van het scheenbeen ligt het scheenbeenvlies, aan dit beenvlies hechten de diepe kuitspieren vast. Indien het scheenbeenvlies overbelast raakt kan dit voor veel pijn en ongemak zorgen tijdens sport en dagelijks functioneren. We spreken dan van scheenbeenvliesontsteking, shin splints of MTSS  ofwel het mediale tibiale stress syndrome. Mediaal (binnenzijde) tibiaal (scheenbeen) stress (overmatige spanning) syndrome (aandoening) geeft al aan dat er teveel spanning op het beenvlies ontstaat of is ontstaan.

Tijdens MTSS ontstaat er een actieve irritatie, soms ontsteking van het beenvlies welke bij hardlopen veelal veel pijn oplevert en sporten in veel gevallen niet mogelijk is. Rust en gerichte oefeningen is in eerste instantie de enige oplossing bij deze hardnekkige klachten. Het herstel kan soms maanden tot een jaar duren. Indien slecht met de klachten omgegaan wordt kunnen klachten toenemen of jaren aanhouden, raadpleeg dus tijdig de sportfysiotherapeut!

Is een irritatie van het scheenbeenvlies. Klachten uiten zich aan de binnenzijde van het onderbeen. Hierbij kan het been warm en pijnlijk aanvoelen. Dit komt door de ontsteking die actief is. De klachten kunnen veroorzaak worden door verkeerd schoeisel of te langdurige belasting op de onderbenen

Symptomen die vaak voorkomen
  • Pijn aan de binnenzijde van het onderbeen, veelal het onderste deel van het onderbeen.
Stellen van de diagnose
  • Het verhaal, de analyse en een goed lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut kunnen we een goede uitspraak doen over of klachten te maken hebben met MTSS
  • Oefentherapie kuitspieren en voetspieren
  • Dry needling kuitspieren
  • Massage kuit en onderbeenspieren
  • Podologie (slechte voetenstand is de grootste risicofactor
  • Advies over sportbelasting

Kuitblessure

De kuitspier is een verzamelnaam voor een groep spieren die zich aan de achterzijde van het onderbeen bevindt.Een zweepslag, ook wel coup de fouet genoemd, is een scheur in een spier. De blessure kan zich in iedere spier voordoen, maar wordt meestal in de kuit aangetroffen. Men ervaart een felle en plotselinge pijnscheut, vergelijkbaar met een letterlijke zweepslag.

De hersteltijd van de scheuring in de kuit is afhankelijk van de hoeveelheid vezels die zijn beschadigd, de leeftijd, fitheid en revalidatie van de blessure. De gemiddelde hersteltijd is 6 weken.

Symptomen die vaak voorkomen
  • Pijn in de kuit tijdens lopen/afwikkelen
  • Gevoelligheid van de kuit
  • Verkleuring van de kuit, veelal na een beschadiging van spiervezels
Stellen van de diagnose
  • Het verhaal, de analyse en een goed lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut kunnen we een goede uitspraak doen over de mate en de type blessure van de kuit
  • Echografisch onderzoek kan goed bepalen of er schade in de kuitspier aanwezig is
Behandelmethoden

In de beginfase kan met sporttape door de sportfysiotherapeut de kuit perfect worden ondersteund, wat het herstel zal bevorderen en het lopen vergemakkelijkt

• Rekkingen
  • Gericht oefentherapie om de spier optimaal te belasten en te versterken

Door langdurige (over)belasting kunnen verschillende pezen rondom de enkel en de voet geïrriteerd raken. Klachten ontstaan veelal geleidelijk zonder duidelijke ontstaansmoment of na een het (te snel) hervatten van sport na een enkelblessure. Indien er sprake is van een foutieve voetbelasting of verminderde mobiliteit van de enkel kunnen deze klachten tevens ontstaan

• Pijn tijdens of na sportactiviteiten
  • Pijn in de ochtend welke later verdwijnt (b.v. bij achillespeesklachten)
  • Pijn tijdens het starten van sporten welke later verdwijnt
  • Stekende pijn tijdens normaal of explosief belasten
Stellen van de diagnose
  • Het verhaal, de analyse en een goed lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut kunnen we een goede uitspraak doen over de mate en de type blessure van de pees
  • Echografisch onderzoek kan goed bepalen of er sprake is van een peesirritatie en in welke gradatie, dit geeft tevens een goed richting voor de type behandeling die het meest efficiënt is.
Behandelmethoden

Met sportfysiotherapie is deze lastige klacht te behandelen. De oorzaak van de klacht wordt eerst in kaart gebracht. In de meeste gevallen wordt gekozen voor het maken van een echo. Tijdens de behandeling zijn verschillende behandeltechnieken mogelijk

• Oefentherapie
  • Rekkingen
  • Dry needling

Achillespees irritatie

Er zijn drie gradaties bij achillespees irritatie

• Graad 1: reactieve pees, de pees geeft alleen pijnklachten na belasting en zakt daarna weer weg, het weefsel is nog niet beschadigd
  • Graad 2: dysrepair, de pees hersteld na belasting niet volledig en pijn in ook in dagelijkse activiteiten voetbaar, een deel van het weefsel is aangedaan
  • Graad 3: degeneratie, de kwaliteit van de pees is fors aangedaan, het grootste deel van de pees is beschadigd/ kwalitatief slecht.

Een irritatie van de achillespees ontstaat veelal geleidelijk zonder duidelijk aantoonbare oorzaak. Door langdurige overbelasting, verkeerde belasting of na een andere blessure wordt de achillespees geleidelijk aan overprikkeld. Deze overbelasting wordt in het begin niet gevoeld en komt langzaam op. Indien klachten eenmaal aanwezig zijn is het een uitdaging om de klachten weer op te lossen.

Loop dus niet te lang door met deze klachten en vraag om advies van de sportfysiotherapeut!

Een goede analyse van de oorzaak van de klachten is van belang, meestal zijn klachten de oorzaak van ongeschikt schoeisel, voetenstand, type belasting en verminderde bewegelijkheid van kuit of enkel.

• Pijn tijdens of na sportactiviteiten
  • Pijn in de ochtend welke later verdwijnt
  • Pijn tijdens het starten van sporten welke later verdwijnt
  • Stekende pijn tijdens normaal of explosief belasten
  • Stijfheid van de enkel/achillespees
  • Verdikking van de achillespees
Stellen van de diagnose
  • Het verhaal, de analyse en een goed lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut kunnen we een goede uitspraak doen over of klachten te maken hebben met achillespeesklachten.
  • Echografie is de perfecte manier om de status (de gradatie) van de achillespees te beoordelen
  • Gerichte oefeningen
  • Dry needling
  • Massage

Kom van je klachten af

Maak een afspraak

Voorkom dat klachten erger worden en laat ze controleren door een van onze ervaren fysiotherapeuten. Neem nu contact met ons op om een afspraak te plannen en werk samen met ons aan een oplossing voor jouw klachten. Door tijdig professionele hulp in te schakelen, kunnen we samen verdere complicaties voorkomen. Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak.