Liesklachten, heup- en bilklachten

Pijn in de liesstreek is een veel voorkomend probleem bij sporters, vooral bij sporten waarin wenden, keren en sprinten voorkomen vormen een risico, met name bij voetbal, hockey en rugby komen deze klachten voor. Liesklachten dekken het totale aantal blessures binnen de sport met 10-20%.  Liesproblemen staan bekend als lastige blessures. De vele spieren, pezen en gewrichtsbanden in de liesregio en het samenspel met de romp, het bekken en de benen maakt de diagnose en de behandeling van een liesblessure een uitdaging. Liesblessures kunnen acuut of geleidelijk ontstaan.

Liesblessures die acuut ontstaat

Deze blessures treden in 35% van de gevallen op. Het ontstaan van de blessure wordt meestal veroorzaakt door een snelle, explosieve zijwaartse beweging van het been. Er ontstaan dan hoge krachten in de pezen van de adductoren (spieren binnenziijde been). De sporter geeft een duidelijk moment van ontstaan aan.

Liesblessure die geleidelijk ontstaat

Treedt in 65% van de gevallen sluimerend op veelal als gevolg van te veel belasting voor de lies. Klachten onstaan geleidelijk waarbij de sporter geen herkenbaar blessuremoment kan aangeven. Sporten gaat in de beginfase in sommige gevallen nog gedeeltelijk, echter is de pijn hinderlijk aanwezig.

Anatomie

Waar bestaat de lies uit?

De term ‘lies’ is een verzamelnaam van meerdere spieren, pezen, aanhechtingen, banden en botstructuren die aan de binnenzijde van het bovenbeen liggen. Meestal wordt met de ‘lies’ de peesaanhechtingen van spieren en pezen op het bekken bedoeld.

De spieren in dit gebied die het meeste zijn aangedaan zijn de spieren die het been van buiten naar binnen bewegen, de adductoren. Blessures aan de m.pectineus en de m.adductor longus komen het meeste voor bij sporters waarbij wenden, keren en sprinten aan de orde is. (Plaatjes).

Daarbij is het bekken een belangrijke anatomische structuur welke grote krachten moet genereren van de wervelkolom naar de benen en vice versa. Belangrijk is dat het bekken uiterst stabiel is om deze taak te kunnen voltooien. Indien de stabiliteit van het bekken te laag is verhoogt het de kans op een overbelasting van de spier aanhechtingen rondom het bekken, o.a. lies en hamstringklachten.

Risicofactoren

Voor een goede gerichte behandeling en het voorkomen van een herblessure is het analyseren van de risicofactoren van essensieel belang. De risicofactoren voor het ontwikkelen van een liesblessure zijn;

  • Eerdere liesblessure
  • Spelen op hoger niveau
  • Verminderde kracht van de adductoren
  • Verminderde heup endorotatie (binnenwaarts draaien heup)
  • Te weinig sport specifieke training
  • Verminderde romp/bekken stabiliteit
  • Lage rug problemen
Tips

Tips om liesklachten te voorkomen:

  • Doe altijd een goede warming up voor een sportactiviteit, begin niet met explosieve bewegingen als de spieren nog koud zijn!
  • Rekoefeningen van de liesspieren, voorbeelden
  • Doe spierversterkende oefeningen van de rechte en schuine buikspieren (link youtube)
  • Doe spierversterkende oefeningen van de heup en liesspieren (link youtube)
  • Indien je terugkomende liesklachten hebt, maak gebruik van een liesbroekje
Behandeling

Het is van belang bij beide blessure typen dat je als sporter op tijd stopt indien er pijn optreedt bij sporten. Het negeren van de klachten of onbekwaam handelen van dit soort blessures kan leiden tot chronische klachten. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat ondersteuning van de (sport)fysiotherapeut bij het herstelproces na een liesblessure een hoger succespercentage heeft voor het hervatten van sport dan alleen rust of zonder professionele begeleiding.

Binnen Fysio2Fit hebben we veel ervaring met liesklachten, we maken gebruik van een gespecialiseerd behandelprogramma voor acute en chronische liesblessures. De behandeling richt zich voornamelijk op de risicofactoren voor het ontstaan van de blessure in plaats van alleen de lies te behandelen, wat veelal nog wordt gedaan. Behandeling richt zich voornamelijk op actieve training en behandeling. Deze actieve aanpak leidt tot het snelste en beste herstel bij het hervatten van sport activiteiten.

Heupklachten

Als u pijn heeft in de heup kan dat vele verschillende oorzaken hebben. Het ontstaan van de klachten is belangrijk bij het achterhalen van de oorzaak van de klachten. Tijdens acuut ontstane klachten moet u het eerste rekening houden met pees-, spier- of bandletsels. De locatie van de klacht is hierbij vaak ook toonaangevend. Een scheurtje in de aanhechting van de liesspier komt bij sporters veel voor.

Klachten die geleidelijk ontstaan betreffen veelal;

  • Spier- of peesirritaties
  • Slijtage van de heup, gaat ook vaak samen met pijn in de liesstreek
  • Irritatie van de banden of het kapsel
  • Lieshernia, liesbreuk
Bil klachten

Pijn in de bilregio met of zonder uitstraling heeft in veel gevallen een relatie met de diep liggende bilspier, de piriformis. De piriformis ligt onder de grote bilspier (m.gluteus maximus).  Onder de m.piriformis ligt een grote zenuwbundel (n.ischiadicus), indien de m.piriformis teveel spanning heeft of geirriteerd is geraakt kan deze in volume toenemen en druk uitoefenen op de zenuwbundel. Hier spreken we van een piriformis syndroom. Deze klachten kunnen klinisch erg veel overeenkomsten vertonen met klachten vanuit de lage rug (hernia beeld). De klachten kunnen uitstraling geven het been in. Oorzaken van het ontstaan van deze klachten zijn divers, te denken valt aan:

  • Verkeerd schoeisel, onvoldoende steun
  • Verminderde stabiliteit van het bekken of de heup
  • Overbelasting door sport o.i.d.
  • Assymetrsich bewegen, b.v. na rugklachten of een operatie
  • Foutief bewegingspatroon

Behandeling:

De behandeling richt zich op het bovenstaande aspecten, daarnaast kan de spier (m.piriformis) behandeld worden middels

  • Rekkingen
  • Diepte massage
  • Dry needling

Bij Neil terecht gekomen met een hardnekkige blessure in mijn arm. Het botvlies en de pees bij mijn elleboog bleken fors geirriteerd. Door een goede diagnose, de kundige behandelingen (geen pretje) en oefeningen thuis ben ik eindelijk van mijn klachten af!

Christiaan Eleveld
Christiaan EleveldFitness & Voetbal

Na een zware enkelblessure heb ik zaterdag voor het eerst weer een wedstrijd kunnen voetballen na 4 maanden. Dit dankzij Fysio2Fit! Dankzij de goede behandelingen en trainingen sta ik weer op het veld zonder pijn!

Berber Hokwerda
Berber HokwerdaVoetbalster vv Winsum Vrouwen 1

Een half jaar geleden heb ik een zware operatie aan mijn enkelbanden gehad na veel blessureleed aan mijn enkel. Door de sportgerichte behandelingen bij Fysio2Fit kan ik na 2 jaren eindelijk weer op niveau voetballen bij vv Winsum 1!

Joshua van Dijk
Joshua van DijkVoetballer vv Winsum 1

Met volleyballen gestopt na 2 jaren aanhoudende knieklachten. Fysiotherapie heeft mij voorheen niet geholpen. Door Neil zijn behandelingen zijn mijn knieën veel sterker geworden en kan ik alles weer doen zonder pijnklachten! Ik ga nu Hockeyen, zin in!

Carlijn Engelsman
Carlijn EngelsmanVolleybal/Hockey

Na 4 jaar een 10 banenkaart te hebben gehad bij fysiotherapeuten voor rugklachten ben ik terecht gekomen bij Fysio2Fit. Hier wisten ze snel waar mijn pijnklachten vandaan kwamen en zijn we gericht aan de slag gegaan. Door zijn eveneens gerichte rek oefeningen icm de fysiotherapie kan ik weer eindelijk bewegen zonder rugklachten.

Nico de Vries
Nico de VriesFutsal Winsum

Ik begon het tennisseizoen erg ongelukkig met een peesirritatie in mijn schouder. Geen competitie dacht ik… Echter met de behandelingen van Neil en de oefeningen kon ik 6 weken later weer tennissen en heb zelfs 3 competitiewedstrijden gespeeld!

Manon van Olst
Manon van OlstTennister, TC Winsum

Afspraak maken